Hanna Rättö
HR & Development Manager
27. maaliskuuta 2024
Haastattelu hakijatyytyväisyyden kulmakivenä
Miten varmistaa, että työhaastattelu lisää hakijatyytyväisyyttä? Temp-Team jakaa vinkkinsä.
Työpaikkailmoitus on julkaistu, hakemuksia on käyty läpi ja seuraava askel rekrytointiprosessissa on haastattelu. Me kaikki tiedämme ensivaikutelman tärkeyden, joka luodaan potentiaalisen työnantajan ja työntekijän välille juurikin haastattelussa. Haastattelussa kohtaaminen on merkityksellinen paitsi hakijalle, myös rekrytoivalle yritykselle. Positiivinen haastattelukokemus voi olla käänteentekevä seikka osaajan valitessa seuraavaa työnantajaansa tai avain positiivissävytteisen puskaradion ruokkimiseen. Me Temp-Teamillä olemme onnistuneet luomaan onnistuneita hakijakokemuksia haastattelun avulla ja suositteluindeksimme haastattelun perusteella on 84. Nyt haluamme jakaa vinkkimme kanssasi, joten lue lisää ja katso, miten voit nostaa hakijakokemuksenne uudelle tasolle!
Työhaastattelu on julkaisemanne työpaikkailmoituksen ja haastattelua edeltäneen hakijaviestinnän jälkeen seuraava ja sen astisen rekrytointiprosessin vaikuttavin kohtaamispiste potentiaalisen työntekijän ja yrityksesi välillä. Sanotaan, että ensivaikutelma on kaikkein tärkeintä ja sen voi tehdä vain kerran. Hakijan luoma ensivaikutelma yrityksestänne luodaan vahvasti ensimmäisessä henkilökohtaisessa kohtaamisessa eli työhaastattelussa, joten ei ole yhdentekevää, miten se hoidetaan. Haastattelulla on merkittävä vaikutus hakijakokemukseen, mutta sen lisäksi myös työntekijäkokemukseen. Ja kukapa työnantaja ei haluaisi tyytyväisiä työntekijöitä puskaradioihin välittämään positiivista sanaa yrityksestään eteenpäin?
Oikein toteutettu työhaastattelu ei ole vain yritykselle tehokas tapa löytää sopiva työntekijä, vaan se luo myös merkityksellisempää hakijakokemusta. Mitä tämä tarkoittaa? Se tarkoittaa sitä, että jokainen työnhakija lähtee haastattelusta ja rekrytointiprosessista positiivisin mielin, vaikka työpaikkaa ei lopulta tarjottaisikaan. Tämä voi olla käänteentekevä tekijä yrityksellesi. Tässä blogikirjoituksessa tarkastelemme, kuinka voit varmistaa, että hakijat poistuvat haastattelusta tyytyväisinä. Positiivinen hakijakokemus voi johtaa siihen, että hakijat suosittelevat yritystäsi muille ja hakevat tulevaisuudessakin yrityksesi avoimiin työpaikkoihin. Liiketoimintalähtöisinä HR-alan ammattilaisina ymmärrämme, että tämä ei ole vain hyväntekeväisyyttä hakijaa kohtaan – se on myös strateginen liiketoimintapäätös.
Me Temp-Teamilla haluamme panostaa hakijakokemukseen ja suositteluindeksimme puhuvatkin puolestaan siitä, että haastateltavamme ovat olleet tyytyväisiä saamaansa tietoon avoimista työtehtävistämme ja kohtaamiseen kanssamme. Hakijatyytyväisyytemme NPS (Net Promoter Score) 84 kertoo, että lähes kaikki haastatteluihimme osallistuneet suosittelisivat yritystämme muille työnhakijoille. Lisäksi olemme saaneet palautetta siitä, että hakijoihimme oltiin nopeasti yhteydessä hakemuksen jättämisen jälkeen, haastattelija oli asiantunteva ja kertoi tehtävästä riittävästi ja lisäksi hakijat kokivat tulleensa kohdatuiksi henkilökohtaisesti.
Miten me sitten olemme päässeet näihin tuloksiin? Tässä meidän askelmerkkimme menestykseen:
-
Ole valmistautuneena ja ajoissa paikalla
Ennen haastattelukutsun lähettämistä on tärkeää varmistua siitä, että hakijan haastatteleminen on molempien osapuolien kannalta järkevää. Tämän jälkeen on hyvä ottaa hetki aikaa haastatteluun valmistautumiseen. Se, että olet valmistautunut haastatteluun tutustumalla haastateltavan taustoihin, viestii haastateltavalle, että olet tehnyt oman osuutesi ja arvostat täten myös hakijan panostusta rekrytointia kohtaan. Muista myös ajoissa olemisen tärkeys – kuinka paljon sinua harmittaisi, jos aikaasi ei arvostettaisi?
-
Luo rento tunnelma ja avoin ilmapiiri
Onneksi kankeat työhaastattelut ovat tänä päivänä pääosin historiaa. Luomalla rennon tunnelman saat haastateltavasta enemmän irti, ja hänen on paljon helpompi kertoa itsestään sekä tuoda esiin omaa osaamistaan. Haastattelu kannattaakin aloittaa kevyemmillä puheenaiheilla, kuten kuulumisten kysymisellä. Näin rakennat myös luottamusta välillänne, joka on toimivan vuorovaikutuksen kulmakivi.
-
Kohtaa haastateltava
Jokainen haluaa tulla kuulluksi. Tästä syystä jokainen hakija on pyrittävä kohtaamaan yksilönä ja tarjottava hänelle läsnä oleva haastattelukokemus. Olemme saaneet paljon kiitosta siitä, että konsulttimme Temp-Teamilla kohtaavat haastateltavan ammattitaitoisesti henkilökohtaisella tasolla.
Me huolehdimme positiivisen hakijakokemuksen luomisesta toimiessamme rekrytointikumppanina kanssasi, jolloin aikasi säästyy ydinliiketoimintanne pyörittämiseen. Hakijaystävällinen rekrytointiprosessi on erinomainen keino erottautua kilpailijoista osaajien ollessa kortilla. Lisäksi positiivinen hakijakokemus sitouttaa potentiaalisen työntekijän yritykseesi aina rekrytoinnin lähtöviivalta työsuhteeseen saakka. Hakijatyytyväisyyteen panostaminen on strateginen päätös, jonka avulla voit parhaimmillaan luoda yrityksellesi osaamispääoman kasvua sekä kilpailuetua, kun saat houkuteltua alasi kovimmat osaajat tukemaan yrityksesi menestystä.
Mikäli haluat sparrailla asiasta lisää, autamme mielellämme. Voit halutessasi varata veloituksettoman 30 minuutin videotapaamisen HR Managerimme Hannan kanssa – luodaan yhdessä parempia hakijakokemuksia!
Ajanvaraus onnistuu tämän sivun oikeasta reunasta löytyvän linkin kautta, joka ohjaa sinut ajanvarauskalenteriin.
Varaa veloitukseton sparraus-tapaaminen
Varaa veloitukseton sparraus-tapaaminen Temp-Teamin HR Managerin Hanna Rätön kanssa - luodaan yhdessä parempaa hakijakokemusta!
Varaa tapaaminen