Palaa kaikkiin artikkeleihin,

Luoko rekrytointiprosessisi lähettiläitä?

Muistatko kun olet itse ollut työnhakijana? Tarjoamalla positiivisen hakijakokemuksen, on todennäköisempää, että hakijalta tulee kiitosta, hakee uudelleen ja suosittelee sinua muille omissa verkostoissaan. Älä missaa kuutta vinkkiämme, joiden avulla parannat hakijakokemusta rekrytoinnin alusta loppuun.

Yksinkertaistettuna hakijakokemus liittyy hakijoiden tuntemuksiin ja kokemuksiin rekrytointiprosessin varrella ja sillä on todella suuri merkitys siinä, miten sinut nähdään työnantajana ja yrityksenä. On tärkeää, että hakija kokee saaneensa rehellisen mahdollisuuden, realistisia odotuksia ja palautetta, ja että viestintä on ollut selkeää ja läpinäkyvää.

Tässä korostamme 6 askelta maksimoidaksesi hakijan positiivisen kokemuksen rekrytointiprosessissa.

  1. Vaatimusprofiili: Huomioi hakijakokemus heti kättelyssä

Onko hakijalla mahdollisuus tavata oikeat avainhenkilöt? Huomioitko hakijan ajan haastattelukierrosten määrässä? Onko vaatimusprofiiliisi realistinen? Varmista, että profiilissa huomioidaan molempien osapuolien edut, ja että hakijalla on mahdollisuus kertoa kuka on ja miten hänen osaamisensa liittyy hakemaasi rooliin.

  1. Työpaikkailmoitus: Luo tunnelmaa ja houkuttele oikeat hakijat

Mitä minä siitä hyödyn? Oikein käytettynä työpaikkailmoitus on yksi tärkeimmistä työkaluistasi herättää kiinnostusta ja houkutella hakijoita. Kirjoita ilmoitus unelmaehdokkaasi näkökulmasta ja muotoile sanoiksi se, miksi hänen ei kannata jättää hakematta juuri sinun tehtävääsi:

  • mitä tarjoat
  • mitä odottaa
  • mitä arvostat

Selkeillä yhtymäkohdilla ja tunteella ”avoimista ovista” pidät rimaa korkealla ja todennäköisemmin saat korkealaatuisia hakijoita.

Muista! Vaikka työpaikkailmoituksen on tarkoitus houkutella, on tärkeää, että se kuvastaa todellisuutta eikä aseta hakijalle vääriä odotuksia.

  1. Hakuprosessi: Menetätkö ehdokkaita matkan varrella?

Tee tehtävään hakemisesta helppoa ja pidä ehdokkaasi ’loopissa’. Kommunikointi korostuu hakijakokemuksessa. Pidä silmällä muutamia asioita:

  • Hakemuksen vastaanottaminen: Yksinkertaisen ja mobiiliystävällisen hakupolun avulla lisäät useamman hakijan mahdollisuuksia ja kiinnostusta täyttää
  • Lähetä vahvistus: Vastaa aina saapuneisiin hakemuksiin esimerkiksi vahvistuksella, mihin tehtävään hakemus jätettiin ja mitä seuraavaksi tapahtuu. Älä kuitenkaan tee lupauksia, joita et pysty pitämään.
  • Jatkuva kommunikaatio: Hakijat odottavat palautetta hakemuksestaan, oli se sitten ”tervetuloa haastatteluun” tai ”ei kiitos” -viesti. Venyykö prosessi tai eikö haku olekaan enää ajankohtainen? Kerro siitä hakijoille, jotta he tietävät missä mennään.

Vinkki! Kokeile osallistua oman yrityksesi hakuprosessiin, jotta saat paremman ymmärryksen miten yrityksesi toimii ja kommunikoi.

  1. Haastatteluvaihe: Luo turvallinen ja oikeudenmukainen kokemus

Haastattelutilanteessa ei ole harvinaista, että hakijoita jännittää. Auta heitä rentoutumaan toivottamalla heidät lämpimästi tervetulleeksi esimerkiksi tarjoamalla kahvia/teetä, osoittamalla mihin he voivat jättää takkinsa ja mistä vessat löytyvät sekä kertomalla mitä seuraavaksi tapahtuu. Varmista, että annat hakijalle haastatteluna aikana:

  • Hyvän ymmärryksen ja rehellisen kuvan haettavasta tehtävästä
  • Katsauksen edessä siintäviin mahdollisuuksiin
  • Sopivat olosuhteet kertoa keitä he ovat sekä osoittaa pätevyytensä
  • Aikaa ja tilaa kysymyksille
  • Tietoa siitä, miten prosessi etenee

Haluatko, että hakija ottaa osaa testiin tai arviointiin? Kerro ajoissa ja avoimesti syistä, miksi sellainen teetetään, jotta hakijan on helpompi suhtautua siihen osana prosessia.

  1. Ammattimainen lopetus: Hyvin hyödynnetty aika

Jokaisen hakemuksen takana on henkilö, joka on käyttänyt aikaa ja energiaa hakeakseen tehtävääsi. Asianmukainen hakuprosessin päätös voi johtaa suosituksiin hakijan omissa verkostoissa.  

Soita henkilökohtainen palautepuhelu niille ehdokkaille, jotka olet haastatellut. Muita hakijoita voit lähestyä sähköpostitse. Käytä aikaa sähköpostin laatimiseen, jotta se on läpinäkyvä ja toivottavasti kannustaa hakemaan tulevaisuudessa uudestaan vaikka tällä kertaa prosessi ei kyseisen hakijan kohdalla edennytkään. Hyödynnä tilaisuus kiittää hakijaa ajankäytöstä ja kerro lyhyesti, miksi jatkoit prosessia muiden hakijoiden kanssa, esim.

Hei!

Kiitos paljon vaivannäöstäsi hakemisessa sekä mielenkiinnostasi (XXXXX) tehtävää kohtaan.

Hakuajan päättymiseen mennessä vastaanotimme runsaasti kovatasoisia hakemuksia, joiden joukosta olemme valinneet henkilökohtaiseen haastatteluun edenneet hakijat.

Haastatteluun edenneissä hakijoissa kiinnitimme huomiota erityisesti XXXXXX.

On mahdollista, että kutsumme myöhemmässä vaiheessa lisää henkilöitä haastatteluun ja olemme tässä tapauksessa sinuun erikseen yhteydessä.

Toivotamme sinulle onnea työnhakuun ja mikäli haluat antaa palautetta rekrytointiin liittyen tai keskustella asiasta tarkemmin, olethan meihin rohkeasti yhteydessä!

Vinkki! Onko sinulla vain muutamia hakijoita? Tällöin kannattaa käyttää enemmän aikaa henkilökohtaisemman palautteen antamiseen.

  1. Perehdytys: Pidä huolta uudesta kollegastasi

Sillä on suuri merkitys, että uusi kollega tuntee olevansa tervetullut, ja että vastassa on sopivat olosuhteet uudessa tehtävässä menestymiseen. Käytä aikaa ja vaivaa varmistaaksesi, että uudet työntekijäsi saavat positiivisen kokemuksen ennen aloitusta ja perehdytyksen aikana. Näin luot yrityksellesi uusia lähettiläitä viemään positiivista sanaa eteenpäin.

Jaa: